Ako na zdravé kosti?

23. novembra 2015

OLYMPUS DIGITAL CAMERAO zdravé kosti sa v priebehu života moc nezaujímame, problémy s kosťami a s úbytkom kostnej hmoty vznikajú po dlhú dobu, pacienti nepociťujú žiadnu bolesť, a preto lekára nevyhľadávajú. Spozornieme, až keď sa objavia prvé citeľné známky, vtedy už je ale zväčša na prevenciu neskoro. Pýtali sme sa MUDr. Pavla Masaryka, PhD, vedúceho lekára osteologickej ambulancie NÚRCH Piešťany, čo môžeme spraviť pre zdravie našich kostí a ako na zdravé kosti.

 

Aká je príčina úbytku kostnej hmoty?

Presná príčina nie je známa. K ubúdaniu kostnej hmoty dochádza fyziologicky v priebehu starnutia u každého človeka. To je príčinou senilnej osteoporózy. U žien však hrozí ochorenie už aj po menopauze, kedy sa znižuje tvorba ženských pohlavných hormónov v ováriách. Asi u tretiny žien sa potom vyvinie tzv. postmenopauzálna osteoporóza. Vznik ochorenia ovplyvňuje aj genetika. Množstvo kostnej hmoty je asi na 60% dané geneticky, preto je významným rizikovým faktorom prítomnosť osteopotických zlomenín u matiek, čo má za následok vysoké riziko osteoporózy u dcér.

Dá sa vôbec tento stav nejako ovplyvniť?

Áno,  existujú aj tzv. ovplyvniteľné rizikové faktory, z nich  hlavne faktory životného štýlu, t.č. výživa a pohybová aktivita. Z výživových faktorov ovplyvňujú negatívne stav kostí predovšetkým nedostatočný
príjem vápnika, horčíka, vitamínu D a K a stopových prvkov, nadmerný príjem fosforu, sodíka a živočíšnych bielkovín a nadmerná konzumácia alkoholu, kofeínu a fajčenie. Aj nedostatok pohybu má negatívny vplyv na kosti.

výživa pre zdravé kostiSpomínate stravu, ktoré potraviny sú predovšetkým vhodné?

Predovšetkým si treba dopriať na zdravé kosti denne dostatočné množstvo mlieka a mliečnych výrobkov. Spestriť si
stravu rybami, makom, orechmi, sójou a jesť veľa listovej zeleniny. Všetky tieto potraviny obsahujú dôležité minerály, vitamíny a stopové prvky potrebné pre výživu kosti. Naopak, nekonzumovať nadmerné množstvo mäsa, soli a cukrov. Zvýšený príjem týchto potravín môže podporovať vylučovanie vápnika, a tým vznik osteoporózy.


Vieme, že vápnik nájdeme v mliečnych výrobkoch, vitamín D sa nám tvorí v organizme vplyvom slnečných lúčov alebo máme dostatok doplnkov stravy s vitamínom D na trhu, ale čo vitamín K, kde ho nájdeme?

Vitamín K sa v prírode vyskytuje vo viacerých formách, hlavne vo forme K1 a K2. Vitamín K1 je obsiahnutý hlavne v listovej zelenine (hlávkový šalát, brokolica, špenát, kel  apod.).

Vitamín K2, vytvárajú  určité typy kvasných baktérií a môžeme ho nájsť hlavne v niektorých syroch a tvarohu, ale vysokým obsahom vitamínu K2 sa vyznačuje fermentovaná sója natto, známa v japonskej strave.  V našej strave je všeobecne málo vitamínu K2, preto je potrebné ho dopĺňať cestou tzv. potravinových doplnkov, vhodná je napríklad novinka Pro-Osteo plus.

Akú úlohu hrá vitamín K2 pri zachovávaní zdravia kostí?

Vitamín K2 pozzdravé kosti s vitamínom K2itívne ovplyvňuje niektoré látky potrebné pre  metabolizmus kosti a súčasne iných látok v stene ciev, ktoré zabraňujú ukladaniu vápnika do cievnej steny. Obrazne povedané – usmerňuje vápnik von z ciev smerom do kostí a zubov.  Viaceré štúdie preukázali, že užívanie vitamínu K2 (hlavne jeho izoformy MK7) u žien po menopauze, významne znižuje stratu kostnej hmoty a znižuje riziko zlomeniny.